Skupinová výstava/Group exhibition
26. 2. - 30. 4. 2020
Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Prague, Czech Republic
Date | 26 Feb 2020 - 30 Apr 2020
Organizer | Galerie Smečky
Venue | Galerie Smečky
Ve Smečkách 24, Praha 1
Prague
Czech Republic
Artfacts.net
https://artfacts.net/exhibition/dokopydanie-slovenska-asamblaz/899435
http://www.arborvitae.cz/vystavy/arbor-vitae-asamblaz-dokpydanie
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Dokopydanie-slovenska-asamblaz-625286
Anotace k výstavě
Metoda asambláže má stejně hluboké historické kořeny jako koláž. Potřeba stmelovat, sbírat, hromadit a propojovat k sobě různé předměty a materiály vychází z lidské přirozenosti. Jako tvůrčí princip, užitý ve smyslu nekonvenčního malířského nebo sochařského vyjádření, vstoupila asambláž do umělecké tvorby až přičiněním avantgard na počátku 20. století. Za první koláž, která je ve své podstatě asambláží, bývá považován Picassův obraz Zátiší s vyplétanou židlí z roku 1912, do něhož autor vlepil kus voskovaného plátna s imitací lýkového výpletu. V českém umění se asambláž objevila na samém počátku 60. let a zasáhla řadu umělců napříč generacemi. Podobná situace byla i na Slovensku, kde ji zaznamenáváme u zásadních osobností slovenského umění, jako byli Jozef Jankovič, Jaroslav Kočiš, Andrej Rudavský, Stano Filko, Alex Mlynárčik, Ivan Štěpán, Otis Laubert či Karol Baron. Je naprosto přirozené, že v ní nalézáme mnohé styčné prvky s českými autory – Slováci a Češi žili v jednom státě a vzájemné ovlivňování či citace k uměleckému soužití přináleží. Za mnohé je třeba jmenovat alespoň Jaroslava Vožniaka, Bedřicha Dlouhého, Karla Nepraše, Milana Knížáka, Aleše Veselého, Čestmíra Kafku, Jana Švankmajera, Jana Koblasu, Libora Fáru a Jiřího Koláře. Jedinečnost výstavního konceptu DOKOPYDANIE kurátora Mira Procházky spočívá v tom, že jako první shromáždil takto rozsáhlý soubor děl takřka 40 autorů různých generací – od nestorů slovenského umění až po mladou generaci. Prokázal tím, že asambláž je univerzální vyjadřovací prostředek, který má své důležité místo i v budoucnosti. To, že výstavu slovenské asambláže hostí právě Galerie Smečky, dává jejímu výstavnímu programu další podstatnou dimenzi a divákům se otevírá možnost seznámit se s uměním země, která nám je sice nesmírně blízko, ale ve vzájemné kulturní výměně se jinka vzdaluje.
Participated Artists:
- Karol Baron 1939 (Slovakia)
- Juraj Bartusz 1933 (Slovakia)
- Erik Binder 1974 (Slovakia)
- Helmut Bistika
- Eva Cisárová-Mináriková 1945
- Marian Cunderlik 1926 (Slovakia)
- Martin Derner 1973 (Slovakia)
- Rudolf Fila 1932 (Slovakia)
- Stanislav Filko 1937 (Slovakia)
- Julian Filo 1921 (Slovakia)
- Ašot Haas 1981 (Slovakia)
- Mira Haberernová 1939
- Emilia Hodasova (Slovakia)
- Viktor Hulík 1949 (Slovakia)
- Jozef Jankovic 1937 (Slovakia)
- Katarína Kissoczyová (Slovakia)
- Milos Koptak
- Patrik Kovacovsky 1970 (Slovakia)
- Jaroslav Kočiš
- Ivica Kroslakova
- Martin Král
- Bohus Kubinsky (Slovakia)
- Monika Kubinská
- Otis Laubert 1946 (Slovakia)
- Teodor Lugs
- Erna Masarovicova 1926 (Slovakia)
- Dan Meluzin 1974 (Slovakia)
- Lubo Mikle (Slovakia)
- Igor Minarik 1948 (Slovakia)
- Vladimír Popovic 1939 (Slovakia)
- Peter Roller 1948 (Slovakia)
- Veronika Ronaiova 1951 (Slovakia)
- Peter Rónai 1953 (Slovakia)
- Dorota Sadovska 1973 (Slovakia)
- Dusan Sekela 1979 (Slovakia)
- Ivan Stepan 1937
- Dezider Toth 1947 (Slovakia)
- Edita Voloscukova (Slovakia)
- Ivan Šafranko